Op 1 september 2019 stopt KPN met enkelvoudige en meervoudige ISDN aansluitingen voor telefonie. Maak je nog gebruik van dit type aansluitingen, dan is actie ondernemen een must, want anders ligt je bedrijf stil. Het is goed om je te verdiepen in de alternatieven, zodat je een beargumenteerde keuze kunt maken voor een telefonie oplossing die bij je past. Maar voordat gekeken wordt naar alternatieven, is dit de eerste stap om overstappen mogelijk te maken:

Een uitgebreide inventarisatie

Telecommunicatie is een vak. Daarom inventariseren we eerst samen wat er al binnen jouw bedrijf aanwezig is en wat nodig is om VoIP te gaan bellen. Mogelijk kan de bestaande telefooncentrale van een uitbreidingskaart voorzien worden om probleemloos over te stappen. Maar misschien is dat technisch niet mogelijk of is het stoppen van ISDN juist nu het moment om andere wensen in te vullen. Tijdens de inventarisatie maken we duidelijk welk type telefonie het beste bij je past. Is dat bijvoorbeeld een gehoste Cloudoplossing of een fysieke telefooncentrale? Het is geheel afhankelijk van de wijze waarop er onderling en met klanten gecommuniceerd wordt en of er wel of niet vanaf verschillende locaties wordt samengewerkt. Dit zijn twee mogelijke alternatieven:

Alternatief 1: Modernisatie van de bestaande telefonie

Dat betekent dat de huidige telefooncentrale vervangen wordt door een nieuwer model, welke geschikt is voor VoIP, waarbij mogelijk niet alle toestellen vervangen hoeven te worden. Zeker bij Panasonic centrales heeft dit meerdere voordelen. Bijvoorbeeld dat de werking van de nieuwe toestellen veelal gelijk is met de werking van de oudere toestellen, aangevuld met nieuwe functionaliteiten.

Alternatief 2: Cloud telefonie

Dit is de waarbij je geen fysieke telefooncentrale meer hebt maar belt via een telefooncentrale in de Cloud. De belangrijkste voordelen hiervan? Geen dure investering in een fysieke telefooncentrale, overzichtelijke kosten, minder beheer en onderhoud en altijd de laatste softwareversie. Met Cloud telefonie worden nieuwe functionaliteiten daardoor sneller toegankelijk.

Doordat de telefonie volledig digitaal geworden is zijn er interessante combinaties te maken met CRM systemen. Dus als een klant belt, dan wordt het nummer herkent en heb je de laatst gemaakte afspraken onder handbereik. Wel zo handig, klantgericht en efficiënt.

Cloud telefonie biedt ook dashboards zodat je in één oogopslag kan zien welke collega’s in gesprek zijn, of niet gestoord willen worden. Dit zijn toevoegingen die vanuit de praktijk gezien heel waardevol zijn.

Modernisatie van jouw telefonie zonder zorgen?

Klik hier als je meer wilt lezen hoe we hosted VoIP voor je in beheer kunnen nemen. 

Zijn er nog meer alternatieven?

Natuurlijk. Onze uitdaging is ervoor te zorgen dat je echt 100% tevreden bent. Ook als er recent grote investeringen gedaan zijn, het budget mogelijk wat beperkt, is adviseren we hoe we de overstap van ISDN naar VoIP zo optimaal mogelijk kunnen uitvoeren.

Tot slot

Wordt ieder bedrijf met het stopzetten van ISDN op kosten gejaagd? Ja en Nee.
Als je al belt via VoIP en je helemaal geen ISDN meer in huis hebt, dan hoef je met bovenstaande informatie niets te doen. Er verandert immers weinig aan de bestaande situatie. Heb je nog wel ISDN, dan zal je een investering moeten doen, maar die investering verdient zich snel terug. Bellen via VoIP is immers vele malen goedkoper dan bellen via ISDN!

Neem vooral contact met ons op, omdat er mogelijk alternatieven zijn die we kunnen uitproberen. We hebben immers meer dan 40 jaar ervaring met telefonie. Hiermee voorkom je dat je overhaast een te dure beslissing neemt.

Wil je een goed advies en met zekerheid weten wat er voor jouw ISDN centrale mogelijk is? Neem dan contact met ons op.